Jak sprzedawać na Amazonie, eBay, AliExpress i AliBaba?

Jak sprzedawać na Amazonie, eBay, AliExpress i AliBaba?

Szykując się do ekspansji na rynki zagraniczne staniesz przed wyborem: postawić na własny sklep internetowy czy skorzystać z gotowych systemów sprzedaży? Jeżeli myślisz o tym drugim rozwiązaniu, to będziesz miał do dyspozycji w zasadzie cztery największe ogólnoświatowe platformy: Amazon, eBay, AliExpress oraz AliBaba. Który z nich wybrać i jak dzięki nim sprzedawać w Internecie?

Zapewniamy tłumaczenia dla e-commerce

Jak sprzedawać w Internecie – krótko o platformach sprzedażowych

Zacznijmy od krótkiej charakterystyki każdej z tych platform sprzedażowych. Amazon.com powstał dosyć dawno, bo już w 1994 roku w Seattle (Stany Zjednoczone). Sama nazwa nawiązuje do rzeki Amazonki, którą Jeff Bezos (założyciel) wybrał jako rzekę obrazującą skalę przepływu towarów przez jego sklep online. Jak czas pokazał – nie mylił się. Amazon.com to dzisiaj największy światowy sklep internetowy, który w 2018 roku wygenerował ponad 118 mld dolarów przychodów.

Nieco inaczej rysuje się historia eBaya. W odróżnieniu od Amazona, platforma z założenia miała być serwisem aukcyjnym, na którym użytkownicy mieli mieć możliwość dokonywania transakcji zgodnie z parytetem najniższej ceny. Serwis ma swój początek w 1995 roku i dzięki dynamicznemu rozwojowi jest to największa tego typu platforma na świecie. Sprzedawać i kupować można w sumie w 37 krajach, w tym również w Polsce.

Chińskie platformy handlu internetowego

AliExpress jest systemem sprzedaży online, na którym można znaleźć głównie produkty chińskich producentów. Ideą powstania serwisu było oferowanie lokalnych chińskich wyrobów na globalnym rynku. Aktualnie nie można prowadzić sprzedaży z Polski, chociaż zapewne jest to kwestią czasu. Zwłaszcza, że AliExpress w 2019 roku dał taką możliwość małym i średnim przedsiębiorstwom z Włoch, Rosji, Hiszpanii oraz Turcji.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku portalu AliBaba. Przedsiębiorstwo powstało w 1999 roku i stanowi odpowiednik polskiego Allegro – tyle, że na międzynarodową skalę. Jest to główna platforma e-commerce w Chinach i jedna z większych na świecie. Świadczy o tym wartość firmy, która wynosi 486 mld dol. Możesz na niej zarówno kupować, jak i sprzedawać produkty, mając dostęp do różnych producentów z całego świata.

Jak sprzedawać na Amazon?

Jak wspomnieliśmy powyżej, Amazon.com to przede wszystkim największy sklep internetowy na świecie. W jego ofercie możesz znaleźć ich markowe produkty (takie jak chociażby czytnik e-booków Amazon Kindle). Warto jednak odnotować, że ponad połowa sprzedaży generowana w obrębie serwisu to produkty ich partnerów, czyli przedsiębiorców takich jak Ty.

Rodzaje kont na Amazonie

Każdy użytkownik ma do wyboru dwa rodzaje kont – zwykłe oraz PRO. W przypadku pierwszego nie będziesz płacił żadnego abonamentu. Rozliczać się będziesz wyłącznie na podstawie prowizji od sprzedaży, zazwyczaj około funta od sztuki (chociaż to zależy od kategorii). Z tym kontem wiążą się jednak pewne ograniczenia, ponieważ możesz sprzedawać maksymalnie 33 przedmioty w miesiącu.

Znacznie większe możliwości mają użytkownicy z kontem PRO. Decydując się na to rozwiązanie, nie będziesz miał żadnych ograniczeń ilościowych. Będziesz za to zobowiązany płacić z góry 25 funtów miesięcznego abonamentu. Amazon może Cię nie obciążyć prowizją w przypadku śladowej sprzedaży pojedynczych przedmiotów. Przy większych obrotach zostanie naliczona Ci prowizja, która zazwyczaj waha się w granicach od 10 do 15%.

Logistyka na Amazonie ogromnym atutem

Możliwość dotarcia do klientów z całego świata to nie jedyny atut sprzedaży na Amazonie. Ogromnym udogodnieniem dla sprzedawców jest system logistyczny. Decydując się na współpracę z tym przedsiębiorstwem, nie musisz martwić się o to, gdzie będziesz magazynować swoje produkty. Amazon dysponuje bowiem swoimi centrami dystrybucyjnymi. Tylko w Polsce znajduje się ich 5, zaś szóste jest w trakcie budowy.

Jak działają centra dystrybucyjne Amazon?

Dzięki temu rozwiązaniu, masz możliwość wysłania swoich towarów bezpośrednio do magazynu Amazonu. To stamtąd trafią one do Twoich klientów z całego świata, zaś za niewielką dopłatą pracownicy magazynowi również zapakują i zabezpieczą Twoje przesyłki . Koszt takiej usługi zależy od wielkości paczki, nie wynosi jednak z reguły więcej, niż 5 euro.

Poza korzyściami związanymi z logistyką, decydując się sprzedawać na Amazonie, nie musisz zakładać własnego sklepu internetowego. Tym samym nie musisz martwić się kosztami związanymi z jego obsługą, utrzymaniem serwerów oraz wszystkimi innymi wydatkami. Korzystasz także z uznanej renomy marki Amazonu, która jest rozpoznawalna na całym świecie.

Narzędzia sprzedaży na Amazon

Gigant handlowy nieustannie ulepsza narzędzia dla sprzedawców. Masz możliwość ustawiania promocji w trybie błyskawicznym, a także skonfigurować automatyczne zarządzanie cenami. Na szczególną uwagę zasługuje ta druga opcja. Po zdefiniowaniu odpowiednich reguł, system sam np. obniży Twoje ceny, jeżeli pojawi się tańszy konkurent. Niestety te dodatkowe opcje są w większości dostępne dla użytkowników z kontami PRO.

Jak zacząć swoją przygodę na platformie?

Pierwszym krokiem po założeniu konta jest podjęcie decyzji – co mianowicie sprzedawać na Amazonie? Wiele zależy od przyjętego modelu biznesowego, jednak bardzo pomocne narzędzie dostępne jest w ofercie JungleScout. Dzięki niemu będziesz w stanie zarówno śledzić trendy sprzedażowe na Amazonie, jak i wyszukiwać nowe nisze rynkowe. Program posiada wiele innych funkcji, które pomogą Ci zoptymalizować swój biznes na tym największym sklepie online na świecie.

Metody sprzedawania

Możesz również zupełnie inaczej podejść do sprzedaży na Amazonie. Zasadniczo wyróżnia 5 metod, dzięki którym możesz pozyskać produkty:

  1. Transakcje arbitrażowe – w tej metodzie wykorzystujesz skaner cen, który łączy się z systemem transakcyjnym. Jeżeli znajdziesz jakiś produkt, który Twoim zdaniem można z zyskiem odsprzedać, skanujesz cenę i porównujesz towary, które już są dostępne na Amazon. Jeżeli z analizy wyniknie, że możesz zarobić na takiej transakcji – kupujesz przedmioty w sklepie detalicznym, by odsprzedać je z zyskiem w Internecie.
  2. Sprzedaż towarów hurtowych – najbardziej klasyczna metoda, polegająca na zakupie dużych ilości towarów w celu nałożenia na nie marży i sprzedania z zyskiem na Amazonie. To rozwiązanie ma jednak swoje wady – przede wszystkim musisz mieć kapitał startowy na początkowe zakupy. Po drugie – możesz przeinwestować. Jeżeli okaże się, że nie trafisz z produktami w trendy rynkowe, nie wygenerujesz sprzedaży, która pokryje Twoje koszty.
  3. Sprzedaż pod własną marką – ta metoda ma zastosowanie także w handlu tradycyjnym. Zgodnie z jej założeniami, tworzysz własną markę, kupujesz produkty, naklejasz własne etykiety i sprzedajesz dalej. Pozwala Ci to na kreowanie wizerunku własnej marki, co jest ogromnym atutem. Dzięki temu możesz z czasem uniezależnić się od Amazonu, by rozkręcić sprzedaż we własnym sklepie internetowym. Nie masz jednak dużego wpływu na jakość oferowanych towarów – jeżeli producent wypuści wadliwą partię, to Ty za to odpowiadasz swoim wizerunkiem.
  4. Rękodzieło i wyroby własne – w tym przypadku ogromnym atutem jest unikalność Twojej oferty. Zwłaszcza, jeżeli sprzedajesz autorskie projekty. Zanim jednak rozpoczniesz jego sprzedaż na Amazonie, sprawdź, jak sprzedają się podobne przedmioty. To rozwiązanie ma jednak pewną wadę – jeżeli zainteresowanie Twoją ofertą będzie ogromne, będziesz musiał nadążyć z produkcją.
  5. Dropshipping – metoda, która zyskuje coraz większą popularność. Zgodnie z jej założeniami, sprzedajesz czyjeś produkty pod czyjąś marką, Ty zajmujesz się wyłącznie optymalizacją oraz promocją. Nie musisz mieć kapitału startowego, ponieważ zgodnie z tym modelem biznesowym, najpierw generowana jest sprzedaż, a dopiero potem następuje rozliczenie z producentem. Do wad należy zaliczyć fakt, że nie masz wpływu ani na jakość produktów ani na żaden inny aspekt, w tym m.in. logistykę i spedycję.

Jak sprzedawać na eBay?

Nieco inne możliwości sprzedaży będziesz miał, jeżeli zdecydujesz się na eBay. Do różnic należy zaliczyć przede wszystkim fakt, że nie będziesz uzależniony od kaprysów handlowego giganta. Wiążąc się z Amazonem musisz mieć jedną świadomość – to sklep internetowy, który może zmienić warunki umowy jeżeli zauważy, że np. wejście w jakąś niszę jest dla niego opłacalne. Ryzyka takiego nie ma na eBayu.

Jak działa eBay?

Platformę można określić mianem Allegro funkcjonującym na rynku europejskim. Zasady sprzedaży są bardzo podobne – rejestrujesz konto w systemie aukcyjnym, zapoznajesz się z zasadami, wystawiasz oferty, zarządzasz nią, by na końcu sfinalizować transakcję (o ile ktoś od Ciebie coś kupi). Zacznijmy jednak od podstaw.

Zakładanie konta na eBayu

W pierwszej kolejności musisz założyć konto. Zanim to zrobisz, musisz zarejestrować się jako użytkownik, a następnie zweryfikować się jako sprzedawca. Masz do wyboru kilka rodzajów potwierdzenia tożsamości:

  1. Weryfikacja telefoniczna.
  2. Weryfikacja listem.
  3. Weryfikacja kartą kredytową.

Musisz być świadomy tego, że większość transakcji będziesz rozliczać w euro. To samo dotyczy wszelkich kosztów, które powstaną z tytułu sprzedaży. W tym celu najłatwiej jest skonfigurować swoją kartę kredytową tak, aby płatności były realizowane w prosty i wygodny sposób. Masz możliwość ustawienia automatycznego rozliczania obciążeń Twojego konta, dzięki czemu nie zapomnisz o żadnej płatności. Transakcje z klientami będą rozliczane za pomocą konta PayPal, więc jako sprzedawca musisz takie założyć i zweryfikować.

Sprzedaż na eBayu

Chcąc rozpocząć sprzedaż, zapoznaj się najpierw z ograniczeniami co do produktów. Istnieje całkiem spora lista towarów, których nie możesz sprzedawać. Zaliczają się do nich m.in. artykuły policyjne, fajerwerki i sztuczne ognie, broń, produkty tylko dla dorosłych i wiele więcej. Ze szczegółami zapoznasz się na dedykowanej stronie. Warto zapoznać się również z cenami aktywnych i zakończonych aukcji. Dzięki temu dowiesz się, jak zarządzać cenami Twoich produktów.

Jeżeli sprzedawałeś kiedykolwiek na Allegro, dalsze kroki nie przysporzą Ci problemów. Musisz wystawić przedmioty, zadbać o ich odpowiednie opisy, chwytliwe hasła, ustalić cenę wysyłki itp. Gdy klient od Ciebie coś kupi i za to zapłaci, zostaniesz o tym fakcie powiadomiony. Pamiętaj, by towar wysyłać zawsze po potwierdzeniu zaksięgowania wpłaty.

Sprzedaż towarów za granicę

Serwis aukcyjny eBay ma charakter międzynarodowy, dzięki czemu masz możliwość sprzedaży zagranicznej. Aby rozpocząć takie transakcje, w pierwszej kolejności zadbaj o tłumaczenie opisów Twoich produktów. Koszt przesyłki ustalasz sam, w zależności od tego, jaką umowę podpiszesz ze swoim kurierem. Zanim jednak wystawisz ofertę, zapoznaj się z ograniczeniami handlowymi w kraju, do którego chcesz wysyłać paczki. Może się okazać, że np. w Austrii sprzedaż Twoich przedmiotów będzie zabroniona przez obowiązujące prawo. Z zasadami zapoznasz się na stronie eBaya pod tym linkiem.

Jak sprzedawać na AliExpress?

Jak wspomnieliśmy powyżej, AliExpress.com nie umożliwia na ten moment prowadzenia sprzedaży z Polski. Warto mieć w świadomości jednak fakt, że portal otwiera się na inne rynki. Już teraz firmy z Włoch, Hiszpanii, Rosji oraz Turcji mogą handlować na tym portalu. Dlatego kwestią czasu jest, aż również i polscy przedsiębiorcy będą mieli taką możliwość.

Sprzedaż na AliExpress – podstawy

Abyś mógł rozpocząć sprzedaż na tej platformie, należy spełnić następujące warunki:

  1. Musisz prowadzić własną firmę – aby założyć profil sklepu online, każdy użytkownik musi przejść weryfikację na AliExpress poprzez konto na AliPay.
  2. Opcjonalną opcją jest wykreowanie marki w platformie. Masz wówczas do wyboru: utworzenie oficjalnej marki sklepu, funkcjonowanie na zasadach franczyzy lub jako sklep specjalistyczny. Jeżeli nie zamierzasz tworzyć marki na AliExpress, możesz pominąć ten etap.
  3. Musisz płacić coroczną opłatę za obsługę techniczną.

Jeżeli spełniasz te warunki, możesz przejść do rejestracji konta sprzedawcy. W pierwszej kolejności wejdź na https://sell.aliexpress.com/, a następnie kliknij w “Join AliExpress” widoczny w górnym prawym rogu. Zostaniesz przekierowany do formularza, dzięki któremu uruchomisz swoje konto. Odbędzie się to w kilku następujących krokach:

  1. Sama rejestracja konta odbywa się w trzech etapach. Najpierw podajesz swój e-mail, ustawiasz hasło i wpisujesz kod weryfikacyjny, który otrzymasz w mailu. Na drugim etapie wybierasz region, z którego sprzedajesz, a także podajesz dane biznesowe Twojej firmy. Trzeci krok to potwierdzenie wpisanych danych.
  2. Po zarejestrowaniu konta, będziesz musiał się na nie zalogować. W panelu sprzedawcy w pierwszej kolejności ustawisz główną kategorię sklepu, wpiszesz listę produktów, którymi chcesz handlować, a także zarejestrujesz swój znak towarowy.
  3. Zanim zaczniesz sprzedawać na AliExpress, koniecznością stanie się wybór metody płatności. Zostaniesz przekierowany na dedykowaną stronę, na której będą znajdowały się szczegółowe informacje o kosztach sprzedaży w poszczególnych kategoriach. Dowiesz się jednocześnie, ile wyniesie roczna opłata za usługi AliExpress.
  4. Po przejściu poprzedniego etapu, zostaniesz przekierowany do strony zarządzania sklepem. Jeżeli posiadasz swoją markę, będziesz mógł ją zweryfikować.
  5. Ostatnim krokiem, jaki musisz wykonać, jest dodanie produktów do sklepu, a także personalizacja jego wyglądu. AliExpress oferuje wiele możliwości w tym zakresie, dzięki którym wyróżnisz swoją ofertę. Gdy już zakończysz ten etap, będziesz mógł opublikować sklep i ruszyć ze sprzedażą.

Jak sprzedawać na AliBaba?

W odróżnieniu od AliExpress.com, AliBaba.com powstał z myślą o obsłudze segmentu B2B (business-to-business). Na portalu znajdziesz oferty sprzedawców z całego świata, w tym m.in. Indii, Tajwanu, Chin, Stanów Zjednoczonych, a także Polski. Decydując się na wystawienie własnych ofert sprzedaży w tym systemie, masz możliwość dotarcia do kontrahentów operujących na międzynarodowych rynkach. Jak jednak sprzedawać na Alibabie?

Sprzedawaj w hurtowych ilościach

Pierwszym krokiem jest rejestracja konta sprzedawcy na Alibabie. Masz do wyboru trzy następujące rodzaje: darmowe konto, GoldSupplier Basic (699 USD/rok) oraz GoldSupplier Standard (2999 USD/rok). Korzystając z płatnych prezentacji, Twoja firma zostanie zweryfikowana przez zewnętrznych i niezależnych ekspertów. Decydując się jednak na darmowe konto, nie masz żadnych możliwości stać się zweryfikowanym użytkownikiem.

Po rejestracji konta, zostaniesz przekierowany do wirtualnego doradcy. Pomoże Ci on w kilku prostych krokach skonfigurować Twoje konto sprzedawcy. W pierwszej kolejności określisz typ Twojego biznesu – będziesz miał do wyboru kilka opcji: sklep online, producent, przedsiębiorstwo handlowe, hurtownik, dystrybutor, biuro sprzedaży, indywidualny sprzedawca oraz inny typ działalności, jaki będziesz prowadzić na portalu Alibaba. Następnie wybierzesz kategorię oferowanych produktów, a także określisz, jakie dokładnie przedmioty masz w ofercie.

Wirtualny doradca przeprowadzi Cię również przez inne opcje personalizacyjne. Zostaną Ci zadane pytania, w których określisz swoje wymagania co do dostawców, zaznaczysz wielkość rocznych wydatków na zakupy itp. Dzięki temu algorytm portalu AliBaba będzie w stanie znacznie lepiej zrozumieć Twój biznes, co ułatwi Tobie poruszanie się po portalu.

Wystawianie przedmiotów, uskutecznianie sprzedaży

Samo wystawianie ofert sprzedaży na AliBaba.com w niczym nie odbiega od tego, co już znasz z chociażby Allegro. Będziesz musiał wgrać dobrej jakości zdjęcia, sporządzić szczegółowy opis produktu oraz sformułować chwytliwy tytuł. Po wystawieniu, otrzymasz SMS z kodem weryfikacyjnym. Teraz zostanie Ci już tylko (albo aż) skorzystanie ze sposobów na uskutecznianie sprzedaży.

Nie jest żadną tajemnicą, że każdy kupujący jest wzrokowcem. Dlatego w poprawie wyników sprzedaży pomogą Ci dobrej jakości zdjęcia, które prezentują wszystkie detale Twojego produktu. Często wykorzystywanym sposobem jest np. umieszczenie specyfikacji przedmiotu już w tytule – o ile to oczywiście możliwe. Dobry i szczegółowy opis również będzie stanowił o tym, czy klient skorzysta z Twojej oferty. Z całą pewnością warto być zweryfikowanym sprzedawcą. Aby tak się stało, musisz przejść na któryś z płatnych planów i skorzystać z opcji “Verified member”.

Dlaczego warto dać się zweryfikować?

Podobnie jak na wielu innych portalach sprzedażowych, również i na AliBaba.com możesz trafić na oszustów. Chociaż niezwykle trudno ich rozpoznać, to jest to możliwe. Szczególnie warto być uczulonym np. na wiadomości pisane w łamanym języku czy propozycji dokonania przedpłaty przed wysyłką. Zdarza się, że taki sprzedający znika wraz z pieniędzmi, jak i swoimi towarami. Jeżeli skorzystasz z opcji weryfikacji Twojego biznesu, dasz swoim klientom poczucie bezpieczeństwa i udowodnisz, że nie znikniesz po zrealizowaniu transakcji. To z kolei podniesie ich skłonność do nawiązania współpracy z Tobą.

Tłumaczenie opisów podstawą ekspansji

Niezależnie od którego, z której platformy będziesz korzystać, podstawą Twojej obecności na rynkach zagranicznych jest właściwe tłumaczenie opisów. Nie tylko powinieneś zadbać o poprawność stylistyczną oraz merytoryczną, ale przede wszystkim dopasować język do odbiorcy. Twoi zagraniczni klienci żyją na co dzień w innych warunkach, niż Ty, mogą więc w odmienny sposób myśleć. Dlatego praca tłumacza w tej branży ma charakter niezwykle kreatywny, ponieważ jego zadaniem będzie m.in. dopasowanie haseł reklamowych do kultury kraju docelowego.

Zamów u nas tłumaczenie dla e-commerce!

Jak sprzedawać w Internecie? To proste, jak nigdy wcześniej!

Dostępność i funkcjonalność największych systemów sprzedażowych znacząco ułatwia handel w Internecie. Zwłaszcza, jeżeli nastawiasz się na pozyskanie klientów z zagranicznych rynków. Dzięki Amazon, AliExpress, eBayowi czy AliBaba ekspansja zagraniczna jeszcze nie była nigdy tak prosta, jak obecnie. Jeżeli nie chcesz lub nie masz środków, by inwestować we własny sklep internetowy – warto, abyś rozważył wykorzystanie któregokolwiek z opisanych portali.

Polubisz również:

Co to alibaba? Jak sprzedawa w tym serwisie internetowym?

Zapewniamy tłumaczenia dla e-commerce

Ta strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia lepszej zawartości, bezpiecznej pracy oraz do celów statystycznych. Korzystanie z plików można wyłączyć w ustawieniach przeglądarki internetowej. Klikając „Akceptuję” lub zamykając ten komunikat, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie Polityka prywatności i plików cookies.