Jak uruchomić dobrze prosperującą drukarnię internetową za granicą?

Dodany przez Mariusz


Opublikowany luty 11, 2019


Case_study_piga

Skąd pomysł na taką usługę? Jakie były początki firmy?

Założenie działalności typu B2B w postaci internetowej drukarni na rynku polskim było zaledwie początkiem. Szybko zauważyliśmy, że u naszych bliskich sąsiadów, Czechów, rynek wykazuje duży potencjał na tego typu usługi. Podjęliśmy więc sprawną decyzję o rozszerzeniu działalności. Zaczynaliśmy z biurem obsługi oraz personelem drukarni składającym się z zaledwie kilku osób już 10 lat temu. Dziś załoga liczy dziesiątki pracowników, a Piga zdobywa nagrody na rynku biznesowym. Mamy na swoim koncie już 3 wyróżnienia Gazeli Biznesu, a także tytuł Najlepszej Drukarni Internetowej 2018, nadany przez PIBJ i portal onet.pl. Stale się rozwijamy, zarówno pod względem ilości zatrudnienia, jak i portfolio produktów.

Jak usługa rozwijała się w kierunku wielojęzyczności?

Po analizie rynku czeskiego doszliśmy do wniosku, że jest tam potencjał na otwarcie drukarni internetowej. Wchodząc na rynek południowych sąsiadów, Polski siłą rzeczy podjęliśmy decyzję o obsłudze w języku czeskim. Firma zarejestrowana w danym kraju musi być bliska lokalnie, musi więc posiadać zarówno przedstawicieli, jak i witrynę internetową w danym języku. Przetłumaczyliśmy zawartość strony oraz zatrudniliśmy rodzimych na tamtym rynku pracowników. Piga.pl i Piga.cz stały się osobnymi markami.

Jakie wyzwania stawia przed Wami obsługa klientów w językach obcych?

Konieczność obsługi w języku czeskim wymogła na nas konieczność zatrudnienia odpowiedniego pracownika, dostosowania witryny sklepowej wraz z domeną do lokalnego czeskiego rynku, oraz działań promocyjnych tamże (np. w ich rodzimej wyszukiwarce Seznam).

Jak wygląda u Was proces/workflow wdrażania nowej wersji językowej?

Dodanie nowej wersji językowej polega kolejno na:

  • rezerwacji domeny krajowej
  • przetłumaczeniu treści strony lub stworzeniu nowych treści po czesku, jeśli to akurat konieczne
  • obsłudze systemu drukarni i języku czeskim przez pracowników

Czy planujecie ekspansję zagraniczną? Jeżeli tak to jakie języki bierzecie pod uwagę i dlaczego akurat te?

W tej chwili nie planujemy dalszej ekspansji zagranicznej, ale nie wykluczamy tego w przyszłości.

Poproszę o 3 zdania z poradą dla młodych firm, które chcą zdobyć świat. :)

Przygodę z biznesem radzimy zacząć od dokładnej analizy rynku i konkurencji. Ostrożna inwestycja w środki, umowy barterowe, leasingi czy dofinansowania, to kroki, którym warto się przyjrzeć od samego początku. W przypadku biznesu B2B warto inwestować w dobre relacje ze wszystkimi firmami, z którymi mamy do czynienia na co dzień, gdyż nigdy nie wiemy, która z nich akurat będzie potrzebowała usługi, którą oferujemy.

 

Wywiadu udzieliła:

Agnieszka Uciakiewicz

Specjalista ds e-marketingu w drukarni Piga.pl, najlepszej drukarni internetowej 2018 roku wg. rankingu Polskiego Instytutu Badań Jakości oraz portalu onet.pl. W branży marketingu internetowego związanej z rynkiem drukarskim od 5 lat.

www.piga.pl