CSR w firmie – altruizm czy egoizm?

Dodany przez Katarzyna Cicha


Opublikowany październik 27, 2015


Open-uri20180606-15650-v4bwco?1528278494

Bezduszne korporacje, nieczułe przedsiębiorstwa, egoistyczny biznes obojętny na problemy współczesnego świata – takimi hasłami przerzucamy się w rozmowach coraz częściej. Słusznie? Niekoniecznie. Wielkie firmy, które z perspektywy przeciętnego obywatela są okrutnymi maszynami, w których pracuje się tylko przez brak innego wyboru, tak naprawdę mogą przyczynić się do propagowania interesów społecznych bardziej efektywnie niż niejedna fundacja. Jak to działa?

Za wszystkim stoi tajemniczy skrót CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility). Koncepcja ta zakłada, że w strategii przedsiębiorstwa uwzględnione zostają również sprawy społeczne, współpraca z różnymi grupami interesów i ochrona środowiska. Na takich działaniach korzysta nie tylko otoczenie, lecz także sama firma. Poprawia się jej reputacja, staje się atrakcyjniejszym miejscem zatrudnienia dla wartościowych pracowników, a koszty pracy związane z eksploatacją środowiska często zostają zmniejszone dzięki kampaniom ekologicznym. W ramach promocji CSR-u firmy mogą zdecydować się na różnego typu akcje. Przyjrzyjmy się bliżej kilku z nich.

Wolontariat pracowniczy – pomożesz?


Wolontariat - dawanie, ręce

Idea wolontariatu pracowniczego zakłada, że pracownicy w swoim wolnym czasie dobrowolnie i nieodpłatnie organizują się i podejmują działania mające na celu pomoc innym. Czasami akcja z góry obejmuje konkretne podmioty, ale bardzo często to właśnie pracownicy mogą reagować na sytuacje w swoim najbliższym otoczeniu i zgłosić, komu powinno się pomóc. Można nawiązać kontakt z instytucjami - lokalnymi domami dziecka lub ośrodkami pomocy społecznej, ale także zauważyć rodzinę, która potrzebuje pomocy „na gorąco”, ponieważ np. niedawno straciła dom.

Firma może zaproponować pomoc finansową, jednak tak naprawdę najbardziej chodzi o czas, który mają do zaoferowania pracownicy. Mogą spędzić go z potrzebującymi, przeprowadzić zbiórkę po pracy, czy samodzielnie odnowić zniszczone pomieszczenie. Owocami takiej pracy są nie tylko namacalne jej efekty, lecz także spajanie grupy i dawanie poczucia zrobienia czegoś naprawdę znaczącego.

Ochrona środowiska – wyłącz komputer, zgaś światło


Woda lejąca się z kranu - nieekologiczne zachowanie

To kolejny, bardzo ważny filar działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy mają tu ogromne pole do popisu. Poza typowymi kampaniami warto postarać się, aby w biurze wprowadzać zachowania zgodne ze standardami ekologicznymi. Gaszenie światła przez pracowników, wyłączanie komputerów, segregacja śmieci w kuchni, ograniczenie niepotrzebnego wykorzystania wody – to tylko kilka z opcji, które można wykorzystać w firmie.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby firma posunęła się znacznie dalej i zorganizowała wydarzenie tematyczne lub całą kampanię skoncentrowaną wokół problemu ochrony środowiska naturalnego. Jest to ważne z perspektywy budowania reputacji, ponieważ to właśnie duże przedsiębiorstwa w ogromnym stopniu przyczyniają się do zanieczyszczeń i sprzyjają zobojętnieniu na ekologię.

Etyka – dylematy w świecie biznesu


Etyka w grupie w korporacji

Jakiś czas temu opowiadaliśmy Wam o popularności kodeksów etycznych w nowoczesnych przedsiębiorstwach. Wdrożenie tego typu zasad również można zaliczyć do działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. To szeroki i równocześnie bardzo ważny temat. W ramach promocji etycznego zachowania uświadamia się pracownikom ich prawa wynikające z obowiązującego stosunku pracy, uczula na zauważanie i zgłaszanie zachowań nieetycznych, a także podaje słuszne rozwiązania pojawiających się dylematów.

Nierzadko jest to trudne, a korporacje zastanawiają się, czy warto – w końcu co się stanie, kiedy okaże się, że w organizacji dzieje się więcej niepokojących rzeczy, niż początkowo myśleliśmy? Niezależnie od obaw – promowanie etyki zawsze jest właściwym pomysłem.

Dzielenie się wiedzą – naucz czegoś innych!


Warsztaty pracowników w firmie

Czy przedsiębiorstwo może nas czegoś nauczyć? Zdecydowanie tak i jak najbardziej powinniśmy z tego korzystać. W końcu duże firmy zatrudniają najlepszych specjalistów (oczywiście od tej reguły są wyjątki ;) ), którzy mogą podzielić się ze słuchaczami wiedzą z wielu różnych dziedzin. Popularne są organizowane w biurach warsztaty – finansowe, komunikacyjne, sprzedażowe. Do tego typu działań zalicza się także organizowanie atrakcyjnych praktyk i staży dla studentów i absolwentów. Kandydaci kuszeni są wynagrodzeniem (które w przypadku praktykantów wciąż nie jest czymś oczywistym), indywidualnym opiekunem oraz możliwościami pozostania w strukturach firmy. Pokazuje to, jak łatwo połączyć dobrze przemyślany CSR z pomysłem na rekrutację.

Przeciwdziałanie stereotypom i dyskryminacji – jesteśmy różnorodni


Dyskryminacja kobiety w ciąży w firmie

Spotkaliście się z przekonaniem, że w dużej, międzynarodowej firmie nie ma szans na połączenie życia rodzinnego z pracą? Wyścig szczurów to coś, co skutecznie utrudnia karierę kobiet, które chcą założyć rodzinę. Urlop macierzyński miałby być w tym przypadku powodem zwolnień i blokady drogi do awansu.

Wbrew pozorom to nie duże korporacje mają największy problem z tym zjawiskiem. Strata reputacyjna byłaby w tym wypadku zbyt duża, dlatego to właśnie tam na kobiety czeka najkorzystniejszy pakiet benefitów – przywileje wynikające z umowy o pracę, sprawiedliwe podejście do awansów, czy wyrozumiałość w stosunku do konieczności opieki nad małym dzieckiem.

CSR zobowiązuje do dbania o równe traktowanie – zarówno w trakcie rekrutacji, jak i przy planowaniu kariery zawodowej pracownika. Nacisk kładzie się także na otwartość na różnorodność, której w firmach zatrudniających setki pracowników na pewno nie brakuje.

Różne punkty widzenia


Poza głosami zwolenników CSR nie brakuje też krytyki. Skupia się ona wokół tego, że głównym zadaniem biznesu jest generowanie zysków, a przecież pieniądze, które zostają przeznaczone na takie działania są dla firmy stratą. Zaznacza się również, że korporacje nie mają doświadczenia w organizacji tego typu akcji, a samo zaangażowanie jest udawane i ma odwrócić uwagę od licznych szkód, które generują firmy.

Z argumentami można polemizować, zaznaczając, że zyski są silnie związane z reputacją firmy, a w przygotowaniu akcji często pomagają doświadczone agencje. A Wy, znacie jakieś warte wspomnienia działania CSR-owe? A może sami braliście w nich udział w Waszych firmach?