7 wskazówek jak przetrwać pracując z domu

W ostatnich tygodniach wielu z nas zostało postawionych przed koniecznością odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Ta rzeczywistość to “praca z domu”. Dla niektórych może to nie stanowić problemu, zwłaszcza jeśli wcześniej pracowali zdalnie i nadal czują się zmotywowani, zrelaksowani i potrafią wykonywać swoje zawodowe obowiązki skutecznie i z werwą. Jednak dla wielu z nas, mimo wielu korzyści, jakie niesie za sobą pozostawanie w domu, sytuacja ta może okazać się trudna i stanowić nie lada wyzwanie.

Jeśli takie okoliczności nie były Ci dotąd znane, możliwe, że w pewnym momencie zaczniesz odczuwać stres, samotność, brak motywacji, dezorganizację, frustrację lub niepokój i to niezależnie, czy pracujesz jako tłumacz angielskiego czy wykonujesz jakikolwiek inny zawód. Przebywanie w nowym, w tym wypadku domowym, środowisku i w innych warunkach może mieć negatywny wpływ na pracę, zmniejszając jej wydajność. Jak tego uniknąć?

Oto kilka wskazówek, jak radzić sobie z pracą z domu i uczynić ją na tyle produktywną, na ile to tylko możliwe.

1. Ustal poranny harmonogram i trzymaj się go

Fakt, że nie musisz wychodzić rano do pracy nie oznacza, że możesz zalegać w łóżku do obiadu i nosić piżamę przez cały dzień. Wstawaj o stałej porze, najlepiej o tej co zwykle i daj sobie czas na przygotowanie się do pracy. Czeka Cię długie siedzenie przed komputerem – zadbaj o swoje ciało, poćwicz, puść ulubioną muzykę, porozciągaj się, potańcz. Wyobraź sobie, że to Twój czas, który normalnie poświęciłbyś na dojazd do pracy. Przygotuj zdrowe, pożywne śniadanie. Zjedz je powoli.

Do dobrych praktyk należy również zaliczyć ustalenie sobie listy zawodowych zadań do wykonania. Określ, które z nich musisz wykonać w pierwszej kolejności, a które możesz zrobić pod koniec dnia pracy. Pozwoli Ci to uniknąć “odkładania wszystkiego na później”, dzięki czemu unikniesz pracy do późnych godzin wieczornych. Ustalenie takiej listy zawodowych obowiązków najlepiej zrobić z samego rana, jeszcze zanim przystąpisz do pracy. Zyskasz w ten sposób pewność, że o niczym nie zapomnisz i wszystkie najważniejsze zadania znajdą się w Twoim dziennym harmonogramie.

2. Zagospodaruj swoje miejsce do pracy

Nie bierz laptopa do łóżka, nie pracuj w łóżku. Ważne, aby na ograniczonym metrażu zorganizować przestrzeń roboczą i odseparować życie osobiste od zawodowego na tyle, na ile to możliwe. Jeśli nie masz swojego biurka do pracy, wybierz inną przestrzeń, która posłuży Ci tylko do pracy. W taki sposób będziesz bardziej skoncentrowany na swoich zadaniach, ponieważ środowisko, w jakim pracujesz, będziesz podświadomie odbierać jako “zawodowe”, dzięki czemu Twój mózg przełączy się w tryb “pracy”, zamiast pozostawać w trybie “domowym”. Równie ważną kwestią pozostaje tak pozornie prosta kwestia, jak posiadanie pod ręką wszystkich niezbędnych dokumentów i przedmiotów, których potrzebujesz w pracy. W efekcie nie będziesz musiał przerywać wykonywania swoich obowiązków na rzecz “szukania potrzebnych rzeczy”, co dodatkowo poprawi Twoją koncentrację.

3. Zachowaj regularne godziny pracy z rozsądnymi przerwami

Ustaw harmonogram godzin pracy i skrupulatnie trzymaj się tych założeń. Rozpoczynaj i kończ pracę możliwie w tym samym czasie każdego dnia. Jeśli wcześniej nie brałeś nadgodzin, nie ma powodu, abyś teraz pracował dłużej. Staraj się zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Work-life balance to bardzo ważna kwestia, dzięki której utrzymasz właściwy poziom koncentracji a przede wszystkim – motywacji do działania.

Rób sobie odpowiednie przerwy zgodnie z polityką firmy i nie zaniedbuj przerwy na lunch. Zdrowy posiłek w ciągu dnia doda Ci energii. Pamiętaj też o tym, aby co jakiś czas wstać z fotela i chwilę pochodzić bądź wykonać proste ćwiczenia rozciągające. Unikniesz w ten sposób “zasiedzenia się” przed komputerem, co dodatkowo doda Ci sił witalnych do dalszej pracy. Paradoksalnie kilka 5 minutowych przerw poprawi Twoją efektywność na tyle, że pracę skończysz przed oficjalnym “fajrantem”.

4. Ogranicz podjadanie – jedz zdrowo

Podjadanie i buszowanie po lodówce lub szafkach może być kuszące. Pamiętaj jednak, że szczególnie teraz ważne jest, aby zachować zdrowie i wzmocnić układ odpornościowy. Nie jedz więcej niż 3 dobrze zbilansowane posiłki dziennie i najlepiej sam je przyrządzaj. Pizza z dowozem od poniedziałku do piątku to naprawdę ostateczność. Szybkie przekąski o wątpliwych walorach zdrowotnych również nie zaspokoją Twojego głodu na długo. Posiłki spożywaj przy stole lub w przestrzeni do tego przeznaczonej, nigdy przy biurku przed komputerem. Potraktuj każdy posiłek jako przerwę na regenerację. Pamiętaj o punkcie drugim.

5. Bądź skoncentrowany, wyłącz “rozpraszacze”.

Praca online, zwłaszcza bez nadzoru, utrudnia trzymanie się z dala od Facebooka i innych mediów społecznościowych. Niestety, wiemy dobrze, że to złodzieje czasu i rozpraszacze uwagi. Skoncentruj się na pracy, którą musisz wykonać. W razie potrzeby wyloguj się ze wszystkich mediów społecznościowych w godzinach pracy. Na buszowanie po sieci lub rozmowy na whatsapp będzie czas “po godzinach”.

6. Ustal nowe zasady funkcjonowania z domownikami.

Twoja rodzina lub współlokatorzy mogą mieć trudności ze zrozumieniem nowych okoliczności. Widząc Cię codziennie w domu od rana do wieczora, wykonującego inne czynności niż praca mogą to błędnie odczytać i uznać,że to stan naturalny. Ważne, aby porozmawiać z nimi na ten temat i wyjaśnić okoliczności. Dla niektórych osób nie będzie to tak oczywiste, że nawet jeśli zostajesz w domu, gotujesz lub wyprowadzasz psa o innej porze, nadal pracujesz i nie możesz przejmować wszystkich obowiązków domowych. Dobrym pomysłem jest ustalenie grafiku i wymiana ról. Jeśli masz w domu dzieci, wytłumacz im nowe zasady, jasno sygnalizując, co mogą, a czego nie mogą robić w godzinach Twojej pracy. Zrekompensuj im swoją nieobecność zawodową, wymyślając np. gry i zabawy słowne na czas pracy z domu.

7. Zaznacz swoją obecność, nie izoluj się

Poinformuj swoich współpracowników lub partnerów biznesowych o swoim harmonogramie pracy i dostępności. Kiedy zakończysz projekt lub ważne zadanie, poinformuj wszystkich o tym fakcie. Uczestnicząc w spotkaniach firmowych online, zaznacz swoją obecność. Przywitaj się, bądź aktywny, rozmawiaj, wyrażaj swoje opinie. Aktywuj kamerę internetową, jeśli to możliwe.

Jak pracować z domu i nie zwariować?

Powyższe wskazówki to jedynie część dobrych praktych, dzięki którym zachowasz motywację i energię do pracy z domu. Nie zapominaj przy tym, aby dbać o relacje rodzinne. Postaraj się regularnie dzwonić do rodziny i znajomych. Nie unikaj kontaktów ze światem. To, że zalecana jest izolacja społeczna nie oznacza, że nie możesz rozmawiać z innymi osobami. Korzystaj z telefonu, twórz wideokonferencje, rozmawiaj przez messengera lub whatsappa. Rób wszystko, aby zachować work-life balance na odpowiednim poziomie. Pamiętaj, że praca z domu ma swoją specyfikę i chociaż nie każdy posiada odpowiednie predyspozycje do jej wykonywania, to należy zrobić wszystko, aby sobie poradzić w nowej rzeczywistości. 

<